Ogólne
zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu i prowadzone są z całą grupą przez Panią Beatę Bonik. Trwają ok. 30 – 40 minut.
Program
zajęć obejmuje ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych (
„gimnastyka buzi i języka” ) a także ćwiczenia oddechowe, słuchowe, głosowe (
fonacyjne i rezonacyjne ) oraz leksykalne. Są one dobrane stosownie do wieku i
możliwości dzieci.
Wiele
uwagi poświęcamy ćwiczeniu syntezy i analizy sylabowej i głoskowej.
Celem
zajęć jest stymulacja rozwoju mowy i kompetencji językowych dzieci.
Każde
dziecko zgłoszone do przedszkola objęte
jest programem badań przesiewowych, które umożliwiają ocenę rozwoju mowy
dziecka i poprawności artykulacji, a także stanowią podstawę indywidualnej
pracy logopedy z dzieckiem. Badania te są powtarzane przynajmniej raz w roku,
co umożliwia stałą obserwację rozwoju mowy dziecka oraz natychmiastową reakcję
w razie pojawienia się jakichkolwiek nieprawidłowości.
Poza
zajęciami grupowymi prowadzone są również zajęcia indywidualne ( korekta wad
wymowy, wspomaganie rozwoju mowy ). Trwają one od 10 do 20 minut.
Rodzice
mają możliwość korzystania z konsultacji logopedycznych.
Informacje
o wynikach badań i formach pracy na zajęciach logopedycznych w przedszkolu są
przekazywane rodzicom, bowiem efekt
pracy logopedy uzależniony jest w poważnym stopniu od współpracy z rodzicami i
systematycznej pracy z dzieckiem w domu.
Prezentujemy wybrane przykłady ćwiczeń, które
pojawiają się na zajęciach grupowych a także w indywidualnej pracy z dzieckiem:
Zapraszamy
do zapoznania się z nimi – mamy nadzieję, że rodzice zechcą wprowadzić je do
wspólnych rodzinnych zabaw.
ZALECENIA DOTYCZĄCE PRACY Z MŁODSZYMI DZIEĆMI.
Ćwiczenia i zabawy motoryczne czyli tzw. „gimnastyka buzi i języka” stanowią podstawowy element pracy logopedy i służą usprawnieniu narządów artykulacyjnych czyli języka, warg, policzków, żuchwy.
Sprawność aparatu artykulacyjnego
ma ogromny wpływ na wyrazistość mówienia, dlatego język, policzki i wargi
wymagają odpowiedniej i systematycznej gimnastyki. Efektem ćwiczeń jest nie
tylko sprężystość tej części aparatu mowy, ale także dobra koordynacja ruchowo
– słuchowa i ruchowo – wzrokowa, co ma związek nie tylko z rozwojem mowy, ale
także z ogólnym rozwojem dziecka.
W czasie zabawy ( pracy ) z dzieckiem
zawsze zwracamy uwagę na to, by ćwiczenia były wykonywane precyzyjnie, ruchy
warg i języka muszą być wyraziste, dokładne, zgodne z poleceniem. W wielu
ćwiczeniach pilnujemy, by buzia była szeroko otwarta, to znaczy że broda musi
być opuszczona i nieruchoma, pilnujemy by nie przesuwała się na boki, nie podjeżdżała do
góry w trakcie ćwiczenia.
Najlepiej ćwiczenia te wykonywać
przy lusterku, choć można także wykorzystać każdą inną sytuację, kiedy dziecko
ma ochotę na zabawę, nawet bez lusterka,
np. w czasie jazdy samochodem.
Robienie dziwnych i zabawnych min to ćwiczenia motoryczne bardzo ważne
w pracy logopedy, są przy tym bardzo lubiane nawet przez małe dzieci.
Proszę zwrócić szczególną uwagę
na ćwiczenia unoszenia języka do górnych zębów, górnej wargi, podniebienia –
bez pionizacji języka trudno będzie dziecku wymawiać takie głoski jak: sz, ż,
cz, dż, r.
Przykłady
ćwiczeń i zabaw:
- Wysuwamy język jak najdalej do przodu a potem chowamy go, jak najdalej, do buzi. Powtarzamy kilkakrotnie bez zamykania ust.
- Wysuwamy język na przemian wąski i szeroki. Na początku ruchy są wolne, potem stopniowo coraz szybsze.
- Oblizujemy czubkiem języka górną wargę. Buzia jest szeroko otwarta, broda nieruchoma. Podobnie oblizujemy dolną wargę a potem oblizujemy usta dookoła.
- Buzia szeroko otwarta, dotykamy czubkiem języka na przemian lewego i prawego kącika ust.
- Łaskotanie czubkiem języka za ząbkami: przesuwamy język w obie strony po dziąsłach tuż za górnymi ząbkami. Usta szeroko otwarte. Podobnie wykonujemy ćwiczenie za dolnymi zębami.
- Usta szeroko otwarte, dotykamy czubkiem języka na przemian górnej wargi i dolnej wargi. Podobnie – dotykamy do górnych i do dolnych ząbków ( język skacze : góra – dół ).
- Nadymamy policzki przy zwartych mocno wargach, potem mocno wypuszczamy powietrze ( „grubasy” ), następnie wciągamy policzki ( „chudzielce” )
- ”Liczenie ząbków” – czubek języka dotyka kolejno każdego ząbka u góry, licząc od jednej strony do drugiej, i z powrotem.
- „Język podskakuje za górnymi zębami” – czubek języka uderza o wałek dziąsłowy za zębami, najpierw wolno, potem stopniowo coraz szybciej. Usta szeroko otwarte. Broda nieruchoma.
- Rysowanie czubkiem języka kółek na podniebieniu : czubek języka „rysuje” kółka – okrągłe, raz mniejsze, raz większe – za górnymi ząbkami. Buzia szeroko otwarta, broda nieruchoma.
- Masujemy policzki Buzia zamknięta, język wypycha raz jeden policzek, raz drugi.
- „Kotek pije mleczko” – wysuwamy język do przodu i zagarniamy szybciutko „łyżeczkę” do buzi.
- Buzia ściągnięta w dzióbek – „całuski” ( ważny jest wyraźny ruch warg).
- Buzia zamknięta, usta rozsuwają się szeroko „W uśmiech” i ściągają „W dzióbek”
- „Rybi pyszczek” – buzia ściągnięta w kółeczko, otwiera się i zamyka, mocno pracują obie wargi.
- Parskanie konika – wargi swobodne, rozluźnione, przy dmuchnięciu drgają.
- „Konik” klaskanie językiem o podniebienie, wargi na przemian rozsuwają się i ściągają w dzióbek.
- „Ząbki zajączka” – górna warga, podciągnięta do góry, odsłania górne ząbki.
- „Kaczy dzióbek” – usta ściągnięte w dziobek i wysunięte do przodu otwierają się i zamykają; można pomóc sobie przytrzymując policzki rękoma.
- Ćwiczenia
i zabawy głosowe.
Są to
ćwiczenia bardzo ważne w pracy logopedy, zwłaszcza w przypadku małych dzieci
lub dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, gdyż prowokują do zabawy głosem i
posługiwania się nim w określonych sytuacjach, wydawania początkowo prostych, a
potem coraz bardziej złożonych dźwięków..
Ćwiczenia
te mają też duże znaczenie w pracy ze starszymi dziećmi - służą usprawnieniu
pracy rezonatorów i wzmocnieniu głosu, uczą
kontroli nad głosem, umiejętności panowania nad nim, świadomej zabawy
głosem, a także różnicowania dźwięków mowy.
Bardzo
często ćwiczenia te polegają na naśladowaniu głosów, np. głosów zwierząt..
- Osiołek
ryczy : i – o ! i – o ! ( zwracamy uwagę na bardzo wyraziste, aż przesadne
ruchy warg: głoska „o” – wargi ściągnięte w dzióbek, „i” – rozsunięte do
uśmiechu )
- Jedzie
karetka na sygnale: i – u ! i – u !
( jw. )
- Mruczymy
– tak jak miś, tak jak kotek; kotek wygrzewa się na słoneczku i mruczy…;
miś podjadł słodziutkiego miodku, teraz gładzi pełniutki brzuszek i
mruczy…
- „Krówka
na pastwisku” – mmmmuuuu…. – krówka muczy, a przy tym przeżuwa trawkę (
buzia zamknięta, żuchwa porusza się jak przy żuciu gumy );
Zabawy i ćwiczenia słuchowe mają ogromny
wpływ na rozwój mowy, ale także w znacznym stopniu warunkują naukę czytania i
pisania, stanowią więc ważny element
kształcenia dziecka w wieku przedszkolnym. Ich zadaniem jest uwrażliwić dziecko
na dźwięki mowy, na pojedyncze głoski, sylaby. Mają doskonalić umiejętność
wyodrębniania i różnicowania dźwięków ( sylab, głosek ), łączenia ich w wyrazy.
Pamiętajmy przy tym, by nie mówić
o tym, że dziecko „słyszy literkę” - dziecko słyszy dźwięk, np. dźwięk „m” „z” itd.
Pamiętajmy też, że łatwiej na ogół wyróżnić dziecku dźwięk, który można
wydłużyć ( przeciągnąć ), ale nie zawsze możemy to zrobić. Bez trudu wydłużymy
takie głoski jak „fff” „llll” „sss” a także wszystkie samogłoski: „a” „o” „e”
„u” „y” „i”, nie uda się natomiast przedłużyć takich głosek jak „p” „k” „c”,
które zawsze są krótkie.
Nigdy nie można łączyć
dźwięku spółgłoski z samogłoską „y” – np. „dy”, „by”, „wy” itd.
Do tej grupy ćwiczeń zalicza się
również ćwiczenia rytmiczne, polegające na powtarzaniu rytmu, różnicowaniu
tempa i wysokości dźwięków.
Inne przykłady ćwiczeń i zabaw słuchowych:
- Dzieci
wyklaskują swoje imię ( jedna sylaba imienia to jedno klaśniecie ).
- Podobnie:
dzieci wyklaskują nazwy różnych przedmiotów lub odgadują, jaki wyraz
wyklaskał rodzic.
- Zagadki
Trolla: Troll, dając dzieciom
prezenty, zadawał zagadkę, nazywając prezent z podziałem na sylaby ( lub
na głoski ), np. sa – mo – cho – dzi - ki. Wykonując to ćwiczenie warto
wydłużać przerwy między kolejnymi sylabami.
- Zagadki
– zadajemy je wg wzoru: „Co to jest? To jest… okrągłe, czerwone, do
jedzenia, kroimy to na kanapki, zaczyna się na ‘po’ …”, „Co tu jest?
Nakładamy to na nóżki, kiedy pada deszcz, i zaczyna się to na ‘ka’…”
- Jakie
zwierzątko słychać w wyrazie? zalew,
kozaki, listek, kotlet, burak…
-
Wystukaj, jak idzie słoń ( uderzenia wolne i mocne ), jak biegnie myszka
( uderzenia szybsze i lżejsze ), jak
skacze zajączek…
- Powtórz tak, jak wyklaskałam (
np. dwa uderzenia szybsze, jedno wolniejsze – itp. )
Oddychanie łączy się z procesem
mówienia – silny oddech to silny i wyrazisty głos, oddech słaby i
nierównomierny ma czasem związek z
niepłynnością mówienia. Nieumiejętność kierowania strumieniem powietrza w
czasie wydechu łączy się niekiedy z wadami wymowy. Dlatego ważne jest, by w naszych zabawach z
dziećmi znalazły się także ćwiczenia oddechowe.
W zabawie staramy się różnicować
wydech – raz powinien być on krótki i silny, raz długi, równomierny i spokojny.
Ważne jest przy tym, by wargi ściągnięte były w dzióbek – łatwiej wówczas
kontrolować strumień powietrza.
Ćwiczenia:
- Dmuchamy przez rurkę ( przez słomkę ) do szklanki z wodą ( sokiem ).
- Dmuchamy na skrawki waty, papieru, piórka.
- Zawody – kto dalej dmuchnie piłeczkę?
- Dmuchanie na świeczkę – zdmuchiwanie świeczki ( mocny wydech ), „tańczący płomyk” ( wydech lekki i długi ).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz