Rytmika


Zajęcia rytmiczne mają na celu zapoznanie dzieci z nieznanym światem muzyki i dźwięków. Chcemy, aby dzieci nauczyły się słuchać muzyki i reagować ruchem na występujące w niej zmiany. Dajemy dzieciom możliwość tworzenia własnych akompaniamentów do piosenek i utworów muzycznych, co rozwija między innymi ich pomysłowość i kreatywność. Zajęcia pozwalają dzieciom wyrażać swoją ekspresję poprzez taniec oraz improwizacje ruchowe, rozwijają jednocześnie ich fantazję i wyobraźnię.

Ponadto dzieci mają okazję zapoznać się z podstawowymi wartościami nut i pauz oraz zapisem dźwięków na pięciolinii. Zaznajamiamy dzieci z różnego rodzaju utworami klasycznymi, uczymy odbioru tego rodzaju muzyki, jednocześnie kształcąc ich wrażliwość. Aby ułatwić dzieciom poznawanie tych treści staramy się przekazać im je w sposób przyjazny, ciekawy i pomysłowy. Pomaga w tym metoda Carla Orffa.


Główne zadania realizowane w tej metodzie to:

  1. gra na instrumentach. Dzieci mają kontakt z instrumentami już od samego początku.
  2. ruch przy muzyce - nie ma ustalonych reguł poruszania się (umownych gestów, figur). Ruch jest spontaniczny, ma charakter kreatywny. Jest swobodny, zależny od wewnętrznego nastroju dziecka.
  3. tworzenie muzyki, które przybiera kształt improwizacji
  4. słuchanie muzyki. Dzieci mają okazję przysłuchiwania się dźwiękom, dostrzegają barwę instrumentów, rozwijają wrażliwość na ich współbrzmienie. Tutaj stosuje się także technikę aktywnego słuchania muzyki wg Batii Straus. Technika ta pomaga kształtować wrażliwość słuchową i umiejętność odbierania muzyki.

 

Zajęcia prowadzone tą metodą służą rozwijaniu osobowości dziecka, pozwalają na kształcenie jego inwencji twórczej i muzykalności. Ponadto uczą samodzielności i odwagi w działaniu. Wszystko to oparte jest na dwóch podstawowych elementach: słowie i dźwięku.

 

Rytmika prowadzona jest raz w tygodniu przez panią Anię Król.

 

 

M. Suświłło: Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej.
Beatrix Podolska - Muzyka w przedszkolu - Rytmika dla dzieci

Urszula Smoczyńska-Nachtman: Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa.

Dorota Malko: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz