Zajęcia rytmiczne mają na celu
zapoznanie dzieci z nieznanym światem muzyki i dźwięków. Chcemy, aby dzieci
nauczyły się słuchać muzyki i reagować ruchem na występujące w niej zmiany.
Dajemy dzieciom możliwość tworzenia własnych akompaniamentów do piosenek i
utworów muzycznych, co rozwija między innymi ich pomysłowość i kreatywność.
Zajęcia pozwalają dzieciom wyrażać swoją ekspresję poprzez taniec oraz
improwizacje ruchowe, rozwijają jednocześnie ich fantazję i wyobraźnię.
Ponadto dzieci mają okazję
zapoznać się z podstawowymi wartościami nut i pauz oraz zapisem dźwięków na
pięciolinii. Zaznajamiamy dzieci z różnego rodzaju utworami klasycznymi, uczymy
odbioru tego rodzaju muzyki, jednocześnie kształcąc ich wrażliwość. Aby ułatwić
dzieciom poznawanie tych treści staramy się przekazać im je w sposób przyjazny,
ciekawy i pomysłowy. Pomaga w tym metoda Carla Orffa.
Główne zadania realizowane w tej metodzie to:
- gra na
instrumentach. Dzieci mają kontakt z instrumentami już od samego początku.
- ruch przy muzyce
- nie ma ustalonych reguł poruszania się (umownych gestów, figur). Ruch
jest spontaniczny, ma charakter kreatywny. Jest swobodny, zależny od
wewnętrznego nastroju dziecka.
- tworzenie
muzyki, które przybiera kształt improwizacji
- słuchanie
muzyki. Dzieci mają okazję przysłuchiwania się dźwiękom, dostrzegają barwę
instrumentów, rozwijają wrażliwość na ich współbrzmienie. Tutaj stosuje
się także technikę aktywnego słuchania muzyki wg Batii Straus. Technika ta
pomaga kształtować wrażliwość słuchową i umiejętność odbierania muzyki.
Zajęcia prowadzone tą metodą służą
rozwijaniu osobowości dziecka, pozwalają na kształcenie jego inwencji twórczej
i muzykalności. Ponadto uczą samodzielności i odwagi w działaniu. Wszystko to
oparte jest na dwóch podstawowych elementach: słowie i dźwięku.
Rytmika prowadzona jest raz w tygodniu
przez panią Anię Król.
M.
Suświłło: Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej.
Beatrix Podolska - Muzyka w przedszkolu - Rytmika dla dzieci
Urszula Smoczyńska-Nachtman: Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa.
Dorota Malko: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu
Beatrix Podolska - Muzyka w przedszkolu - Rytmika dla dzieci
Urszula Smoczyńska-Nachtman: Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa.
Dorota Malko: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz